onsdag 22 juni 2011

Mycket pasta blir det….om barnen själva får välja

Det finns vissa saker som är mer essentiella än andra då jag är på solsemester. Jag måste medge att många av dessa saker förändras för varje semester och ju äldre jag blir. Till exempel hur jag vill bo, hur social jag orkar vara och hur mycket pengar jag tycker att det är värt att spendera för att få det någorlunda bekvämt. Det som dock inte har förändrats är hur viktigt det är med semesterböckerna, maten, varmt och skönt vatten att bada i (då jag är världens badkruka), solsäkerhet samt, såklart, att magen håller sig I trim.

Jag verkar ha misslyckats med planerandet av semesterböcker, suck! Har haft en packe böcker hemma i hyllan hela våren som bara väntat på att få bli lästa. Efter Sara Kadefors, enligt mig, totala misslyckande med hennes första vuxenroman “Fågelbovägen 32” valde jag att till denna semester ge henne en ny chans med “Borta bäst”. Jag läste klart boken på vägen hit under den långa flygresan och mitt omdöme blir svalt. Trots att jag fått boken rekommenderad av säkra källor så kan jag bara inte riktigt gilla den eller hennes sätt att skriva. Nej Sara, håll dig till ungdomslitteratur för det gör du så bra! Nu har jag kvar “Lila hibiskus”, en bok om en man som misshandlar både fru och barn, av den underbara författaren Chimamanda Ngozi Adichie som också skrivit “En halv gul sol, “Utrensning” av Sofi Oksanen där hon skildrar människohandel och sist men inte minst slank det ner en bok skriven av Bill och Bull (Filip och Fredrik). Ja, jag vet inte hur jag tänkte när jag packade ner böckerma. Visst, både Adichies och Oksanens bok är säkerligen av hög kvalitet och väldigt bra. Men, jag orkar inte med misär just nu. Vill läsa något feelgood bara, men kanske inte en Bill och Bull-bok. Fast, det var just den jag tog mig an inatt då jag inte lyckades somna förrän gryningen. Och ja, varför inte, den kanske visar sig vara great. Men det är inte så att jag längtar efter att få fortsätta läsa den. Längtar mest till jag läst den klart. Men vad ska jag då läsa?

Och maten då? Jo, den har varit sisådär. Det blir mycket pasta för barnen. Hilma har ännu inte utdelat högre betyg än en femma av tio möjliga. Själv försöker jag hålla mig till färsk fisk och grönsaker. Idag åt jag en fisksoppa som jag inte vill beskriva här men jag kan nämna vad Hilma sa till mig under middagen: “mamma, man får ge en nolla i betyg”. Och det gjorde jag, urk!





Sedan förvånas jag av temperaturen både i vattnet och luften som Bali bjuder på. Det är svalare än jag önskar. Jag är petig, jag vet. Men för mig är just dessa saker inte förhandlingsbara på en solsemester. Jag vill inte frysa när jag sitter ute på kvällen, och det är på gränsen att jag gör det. Det betyder att jag faktiskt har med lite fel kläder. Skulle ha haft fler långärmade än bara en kofta (med hål i). Under förmiddagen så höll sig också solen bakom många mörka moln. Ogilla!

Magen har jag än så länge koll på. Handspritar mycket och har med kompisens supertabletter om den skulle börja tjorva. Skönt!

Fast, visst har jag det skönt med underbara Björn, härliga Ellen och mysiga Hilma. Vilken lyx är det inte att få vara med varann på det sätt vi får nu. Vi gör endast det vi har lust med för stunden och skrattar mycket. Jag måste också erkänna att det är ganska skönt att inte svettas hela tiden och känna mig“geggig”.Maten kan bara bli bättre för semestern har ju bara börjat. Och böckerna kanske blir superbra till slut ändå.

Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar