söndag 30 juni 2013

Mitt första dyk!

Idag har jag (Björn) gjort mitt första dyk! Under flera år har jag snorklat och funderat på att prova på att dyka men aldrig vågat. Men den här resan var det dags och jag ångrar det inte en sekund.

Igår gick jag ner på stranden som vi bor på för att kolla in ett dykcenter. Jag hade bestämt mig för att besöka Haad Yao Divers. Den kursen jag anmälde mig till heter Discover Scuba Diving och är en endagskurs med två dyk. Som nybörjare och utan dykcertifikat går man som mest ner till 12 meter. Känns fullt tillräckligt för mig!!

Målet för dykturen var Sail Rock. Sail Rock är en liten ö mellan Koh Phangan och Kho Tao och sägs vara den bästa dykplatsen i Thailändska golfen. 07.25 blev jag hämtad av en Songtaew som tog mig och ett par från London till båten. Båtturen tog ca en timme och på vägen dit fick vi frukost och eftersom att jag var den enda som skulle gå en kurs i Discovery, fick jag också en lektion i dykning. Min dykguide, Vladimir från Slovenien, ingav stort förtroende när han gick igenom utrustning, tekniker och tecken vi skulle använda under dyket.

Vi gjorde sedan två dyk om ca 45 minuter per dyk. Däremellan var det lunch och vila på båten.

Under dyken såg vi massor av fisk! Bl a muränor, snapper, bat fish, räkor och skorpionfisk.

Allt som allt är jag mycket nöjd med dagen! Att dyka var en härlig upplevelse och jag ser fram emot nästa tillfälle och tror att det kommer att vara ännu bättre med mer erfarenhet. Nästa tillfälle kommer inte att låta vänta på sig då jag redan bokat fortsättningsdagen för att gå vidare mot ett dykcertifikat!

Haad Yao Divers båt


Nöjd, stolt och nydykt - med Sail Rock i bakgrunden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar