torsdag 11 juli 2013

Jag har tagit dykcert – PADI Open Water!

Under alla år har jag alltid tänkt att det där med dykning är inget för mig. Känslan att vara på djupt vatten och inte kunna titta upp i friska luften och ta ett djupt andetag har varit något jag inte kunnat förlika mig med. Att snorkla har istället varit min grej.

Men som jag skrev tidigare bestämde jag mig för att göra ett provdyk. Det visade sig sedan vara början till att jag nu har tagit dykcertifikat och slutfört den kurs som heter PADI Open Water! Jag har alltså certifikat för att dyka i öppet vatten ner till 18 meters djup.

Jag valde att inte hoppa på hela Open Water-certifieringen direkt utan tog det istället steg för steg. Hela utbildningen är fyra dagar lång och det kändes från början som en lång tid att binda upp mig till. Men Haad Yao Divers och min Dive Master Vladi har varit mycket flexibla och jag har kunnat ta det i den takt som passat mig. Jag började som sagt med en Discover Scuba Diver (provdyket), vilket också räknas som den första dagen av de fyra mot Open Water. Vladi förklarade att om jag tog en utbildningsdag till kan jag när som helst göra de två sista dagarna.

Sagt och gjort, jag anmälde mig till fortsättningen och fick då med mig ett utbildningspaket med en bok där jag skulle läsa de tre första delarna. Boken är väldigt lättläst, med mycket upprepningar och kunskapskontroller på vägen. Gissningsvis lade jag ca tio till tolv timmar på instudering.

Nästa utbildningsdag bestod av halvdag med filmer och skriftliga prov samt en halvdag med dyk i pool. Efter den andra dagen och med godkända prov hade jag nu tagit en PADI Scuba Diver. Fortfarande alltså inte dykcert men vid det här läget hade jag alltså möjlighet att fortsätta utbildningen, när som helst och var som helst i världen. Jag valde återigen att inte binda upp mig till någon fortsättning utan tog med mig ett erbjudande om en kortare utbildningsdag (dag 3) samt dyk i pool och sedan en avslutande dag med tre dyk från båt. Den sista dagen fick också Jessica och tjejerna följa med för ha en skön dag till havs med möjlighet till snorkling. För dem blev det dock varken lugnt eller skönt men det kunde vi ju inte veta då…

Efter en (väldigt) kort överläggning med min stöttande familj var beslutet enkelt. Mer pluggande och fler dyk att se fram emot!

Jag hade inte lika mycket tid att lägga på de här delarna i boken men den tredje dagens prov, final exam och dyk i poolen genomfördes utan problem.

Sista dagen på kursen var en heldag med båt till Sail Rock. Dagen innan hade en av instruktörerna sett en valhaj på sex meter på den platsen så stämningen var på topp bland dykarna! Trots att vi steg upp väldigt tidigt och till ett lätt duggregn var också de tre snorklarna vid gott mod. Framme vid Sail Rock hoppade jag och Vladi i för att göra vårt första dyk medans Jessica gjorde sig själv och tjejerna klara för att snorkla.

När jag kom upp 50 minuter senare var Jessica och tjejerna fortfarande på båten. Det visade sig att Jessica hade tappert kämpat med att få på Hilma all utrustning i 30 minuter för att sedan mötas av en spyende Ellen i full snorkelmundering, inklusive fenor och flytväst! De enda fiskar Ellen såg den dagen var när hon hängde över relingen och de mumsade på… ja, ni förstår! För egen del var det väldigt tungt att bara kunna säga ”sorry” och sedan fortsätta att fokusera på det jag skulle göra. Med tre dyk och utbildning mellan varje har man rätt fullt upp!

Alla mina tre dyk gick mycket bra men tyvärr ingen valhaj. Som djupast dök jag till 18 meter och det jag är mest imponerad av med mig själv är att jag på 12 meters djup klarade av att fylla masken med vatten, ta av den helt, ta på den igen och tömma den på vatten! Det och att ta ur regulatorn från munnen är de två saker jag varit mest nervös över.
Skönaste känsla?
  • Tyngdlösheten!
  • att titta upp mot ytan och se ett stim av barracudor simma över mig!
  • att simma längs kanten på revet, titta till vänster och där se en Grouper på säkert en meter titta på mig!
  • att jag gjorde det och att jag klarade det!

Haad Yao Divers Dive Shop

Jag och Vladi förbereder dyk

 
Stolt, glad och nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar