måndag 14 juli 2014

Dykning på Korsika och Sardinien

Nästan på dagen ett år efter att jag tog mitt dykcertifikat på Koh Phangan var det dags för dyk igen. Denna gång i betydligt kallare vatten och med betydligt mindre liv under ytan. Inför resan har jag varit lite nervös över dykningen. Jag kände mig osäker på om jag skulle komma ihåg allt och hur det skulle vara att dyka med en större grupp i ett turisttätt Frankrike jämfört med att ha en egen instruktör i Thailand.

Vändningen kom när jag någon vecka innan avresa berättade för några vänner om mina dyk i Thailand. Det gav mig en chans att upptäcka hur mycket jag faktiskt kom ihåg! På flyget till Nice läste jag också igenom PADI Open Water Manual för att friska upp minnet ytterligare.

Jag kan lugnt säga att ALLT var annorlunda jämfört med mina tidigare erfarenheter från Thailand! Istället för att åka ut med en dykarbåt och där göra upprepade dyk startade vi från stranden och vadade ut till en gummibåt med all utrustning. Istället för trevliga instruktörer med perfekt engelska var det ganska ointresserade dito som knappt kunde ett ord engelska. Istället för 33 grader i vattnet, kort 3mm våtdräkt var det 21 grader i vattnet och 6mm full suit (alltså långa ben, långa ärmar och huva). Istället för att se ett stim med barracudor var det en (1).

Mitt första dyk på semestern gjorde jag på Diving Calvi A Piaghia i Calvi på Korsika. Jag hade bokat en "Guided scuba diver without equipment", alltså ett dyk med en instruktör och all utrustning. En äldre kvinna var min Master och det visade sig att jag var hennes enda Padawan för dagen. Det kändes otroligt skönt och visade sig senare också vara väldigt bra! Båtturen till dykplatsen, Saint François, var väldigt kort och väl framme fick jag göra en "backwards flop" för att komma i vattnet. En "backwards flop är när när man sitter på kanten av båten med all utrustning och ramlar baklänges.

Jag kan inte säga att jag fick panik när jag kom i vattnet men jag hade garanterat högre puls än maxpulen jag hade på Stockholm Marathon! Jag fick känslan av att det var tungt att andas och kände mig osäker på att jag hade kollat utrustningen ordentligt. Jag simmade till ankarlinan och försökte andras lugnt för att lugna ner mig. Efter någon minut kom min guide ner i vattnet och simmade fram till mig. Hon frågade om allt var okej och jag bad om ytterligare några minuter.

 - Are you stressed?
 - Yes, a little bit.

Antagligen ett understatement av mig med tanke på mina uppspärrade ögon och korta andetag. Min guide agerade väldigt proffsigt och lät mig bara vara utan frågor eller tips. Det tog inte lång stund innan det kändes mycket bättre och jag var redo att stiga ner. Dyket var helt okej men så klart inte att jämföra med att dyka vid Sail Rock utanför Koh Phangan. På eftermiddagen gjorde jag ytterligare ett dyk till samma plats. Den gången såg vi en bläckfisk som var ca 60 cm och en staty föreställande Jungfru Maria på 22 meters djup (fast vi dök så klart bara till 18 eftersom att jag har Open Water).

Dykcentret ligger på stranden...
...med utsikt mot Calvi

Diving Calvi A Piaghja
Dive Buddy och guide nr 2 

Dykningen på Sardinien var relativt lik den på Korsika men denna gång med en guide som bara pratade italienska. Vi var fem dykare i den grupp han ansvarade för och det kändes rätt skönt att tidigare ha avklarat ett par dyk på Korsika. Mannen var ca 70 år, kunde som sagt inte engelska och använde helt andra tecken än vad jag lärt mig på PADI. Som djupast var vi på 22 meter trots att jag som sagt bara har certifikat för 18 meter.

Allt som allt är jag mycket nöjd med att ha gjort dyk denna sommar! Det var väldigt skönt att få avklara de första dyket efter att ha tagit dykcertifikatet. Har hört om så många som tar certet och sedan aldrig dyker igen. Nu vet jag att jag kommer att dyka många fler gånger fler framöver!

Dive Crew Park Asinara, Sardinien







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar