fredag 11 juli 2014

Från Calvi via Bonifacio till Sardinien

Calvi är en vacker och mysig plats som vi alla är glada över att ha besökt. Men, just denna vecka bjöd staden inte på det bästa semestervädret utan det var alldeles för svalt för vårt tycke. Anledningen till det var de starka vindar som följde dagen med regn. Vindarna var ordentligt friska och tanken att komma upp från ett relativt kallt bad till den enorma blåsten gjorde att vi, eller i alla fall jag, stannande uppe på land största delen av tiden.

Såklart fortsatte vi att följa både Tysklands och Hollands framfart i fotbolls-VM. Vi hittade en restaurang som visade matchen på en liten TV vilket gladde oss enormt då vårt Ryanair-boende inte hade TV på rummet. Vi besökte det vackra castellet på höjden som erbjöd fantastiska vyer, vi gick i hamnen och spanade på de enorma lyx-yachterna och drömde oss bort, vi fortsatte att motionera längs den vidunderliga kustlinjen, vi arbetade på att inte blåsa bort, vi funderade över alla strandpartyn med alla ungdomar (och förstod efter ett tag att det berodde på "Calvi on the rocks" - en sorts Piteå dansar och ler) och en av oss gjorde sina två första dyk i europeiskt vatten.

Efter fyra dagar i Calvi tog vi oss sedan med hyrbil till Bonifacio, Korsikas sydligaste stad. Det var en fin körning där vi fick skåda mer vacker natur. Korsika är en storslagen ö! Vi trodde vi skulle hinna med en lunch i den beryktat mysiga staden innan det var dags att hoppa på färjan över till Sardinien. Vi insåg dock att vi endast skulle hinna med en snabb smörgås på ett ovänligt café alldeles invid färjeterminalen medan Björn lämnade hyrbilen i tid. När han väl kom tillbaka gick jag och tjejerna på lite Bonifacio-spotting. Än var det ju en stund kvar innan färjan skulle komma. Ett sms senare fick jag och tjejerna reda på att färjan inte alls skulle gå - det var alldeles för stormigt och hade så varit under flera dagar. Trots att vi beklagat oss över de starka vindarna hade vi inte haft en tanke på att detta skulle innebära besvärligheter för vår resa över till semesterns slutdestination.

Ingen på båtbolaget kunde såklart svara på när båten skulle gå. Då Bonifacio är en väldigt liten stad, och färjan hade varit inställd länge, så skyndade vi för att hitta ett boende. Vi fann ett dubbelrum vid hamnen relativt snabbt så vi fick smuggla in barnen. Det gick utmärkt! Vi gladdes åt en extrakväll i Bonifacio: tog oss med ett minitåg upp till gamla staden, åt mat på ett äkta turisthak vid hamnen och strosade på lugnt och skönt. Just lugnt och skönt har varit vår semestermelodi, trots viss stress över om och när vi skulle ta oss till Sardinien.

Hamnen i Calvi

Haute Ville i Bonifacio

Ellen på stormiga färjan till Sardinien